Saturday, June 6, 2009

pasar malam bandung!

6 jun 2009, iaitu semalam. untuk pertama kalinya pia pergi ke salah satu pasar malam yang ada di puchong iaitu di batu14. sangatlah teruja kerana inilah pertama kalinya pia pegi pasar malam yang ada kat puchong semenjak tinggal di puchong hampir 5 tahun. hehe. kebiasaan pia selalu pegi ke pasar malam kelana jaya depan Wisma FAM sebab sambil2 tgk abah training pia akan ke ctu untuk mengisi perot yang lapar. Fyi, yong tau fu kat pasar mlm kj memang superb! lazat! idea nk pegi pasar malam puchong batu14 adalah idea adik pia yang berumur 19tahun. kitorang saja nak try pegi pasar malam kat ctu sebab kebosanan duduk di rumah. Abah takde outstation ke beijing,china. Mak pulak pegi wedding kat Johor Baharu. Peluang untuk kuar malam di ambil ketika parent tiada di rumah.(takde lah malam sgt.pukul 8.45mlm dah sampai uma.) Pia sangat terkejut dan tergamam apabila sampai di pasar malam tersebut. ini sebab2 mengapa pia begitu terkejut dengan suasana di pasar malam itu.
  1. hampir 70% pengunjung di pasar malam tersebut ialah terdiri daripada warga asing seperti warga indonesia,myanmar, nepal dan vietnam.
  2. peniaga kebanyakan terdiri daripada kaum cina,melayu dan india.(bagus sbb masyarakat yang majmuk ttp ke'halal'lan makanan itu diragui.)
  3. suasana seperti di pasar malam bandung, indonesia.(anda faham kan maksud saya)
  4. terasa membeli makanan di negara seberang kerana sentiasa ragu2 untuk membeli.
Itulah antara sebab musabab kenapa pia terkejut kerana suasana di pasar malam itu tidak seperti di pasar malam MALAYSIA. ngehe. Sebenarnya tak salah pun suasana spt ini tetapi pia tidak begitu yakin dengan keselamatan diri ketika hendak membeli makanan di pasar itu. sepanjang perjalanan tangan pia kuat memegang tangan along dan kak cik. mereka adalah bodyguard saya yang chumel. pia takde niat nak cakap warga asing dinegara kita ni semuanya merbahaya. tapi cuma agak terkejut sebab pasar malam kat tempat lain takde lah susah sangat nak cari orang 'kita' kan.

Ini semua pendapat pia kerana pengalaman lalu mengajar pia supaya berhati2 dengan warga asing. taksemua jahat tp disebabkan segelintir itulah membuatkan pia berhati2 dgn dorang. ;)

4 comments:

  1. Ahhhahaha.
    Pia.
    Xmcm takut ke peg pasar mlm mcm gitu?
    Mcm dh negara org dh.
    Hahahhaa. =))

    ReplyDelete
  2. tia. sangat takut!pia tak lepas pegang tangan akak pia.
    nak beli makanan pown takot. sbb mcm tak halal je. hehehe.

    ReplyDelete
  3. Hahaha. =))
    Mcm mokmeng tlepas dr kandang.
    hahaaha.

    ReplyDelete
  4. bahaya la..
    lain kali jgn pergi lagi...
    pergi pasar malam dekat puchong perdana, ari isnin... tak bahaya sgt :)

    ReplyDelete